KOLUMNA ZA POSLOVNI DNEVNIK: Zeleno poslovanje nije jeftino, ali je dugoročno isplativo i može biti presudno

O zelenom poslovanju pisala je Rosana Šimunović, suradnica za razvoj poslovanja, u kolumni za Poslovni dnevnik. Kolumnu u cijelosti može pročitati na linku. 

Klimatska kriza

Od 1950. godine, svjetsko stanovništvo se utrostručilo na gotovo 8 milijardi, a ekonomska proizvodnja se povećala 12 puta. Potražnja za prirodnim resursima raste, a već iscrpljujemo resurse dviju Zemalja. Svima je jasno da ljudsko djelovanje negativno utječe na ekosustave i klimatske promjene.

UN-ov klimatski panel potvrdio je ozbiljnost situacije u Izvješću o utjecaju klimatskih promjena. EU i druge organizacije su prepoznale klimatsku krizu i postavile ambiciozne ciljeve za postizanje ugljične neutralnosti. Tvrtke također razvijaju planove za smanjenje emisija i zeleno poslovanje postaje ključni trend.

Suočavanje sa stvarnošću

U protekle dvije godine suočili smo se s izazovima poput četvrte industrijske revolucije, zelene tranzicije, pandemije, geopolitičkih rizika, migracija i energetske krize. Svijet se mora prilagoditi tim promjenama i promijeniti paradigme razmišljanja.

Primjeri inovativne poslovne prakse poput danske kompanije Ørsted i švedskog projekta HYBRIT pokazuju da je moguće dekarbonizirati industrije i smanjiti emisije stakleničkih plinova. Za uspješnu zelenu transformaciju potrebna je promjena načina razmišljanja i poslovne strategije.

Zeleno poslovanje

Sve strože regulatorne obaveze, rastuće cijene prirodnih resursa i zeleni potrošači utjecat će na poslovanje poduzeća. Zelena transformacija postaje nužnost, što uključuje ulaganje u obnovljive izvore energije, energetsku učinkovitost, certifikaciju proizvoda, digitalizaciju i razvoj novih poslovnih modela. Pravovremena prilagodba zahtjevima tržišta ključna je za opstanak poslovanja.

Europska unija prepoznaje zelenu tranziciju kao ključni cilj i financira ulaganja kroz Višegodišnji financijski okvir i Nacionalni plan otpornosti i oporavka. Hrvatska također podržava inovacije mikro, malih i srednjih poduzeća kroz financijska sredstva.

Biti zelen nije jeftino, ali dugoročno je isplativo. Zeleno poslovanje ima potencijal za smanjenje troškova, povećanje produktivnosti, jačanje otpornosti, otvaranje novih tržišta i pristup zelenom financiranju.